Langkau ke kandungan utama

BENARKAH PH KEMBALI KUASAI KERAJAAN PENGGAL KE14 MALAYSIA

23.september.2020
Dato seri Anwar Ibrahim telah membuat kenyataan media. Kedudukan dan sokongan mejoriti sudah diperoleh untuk menubuhkan kerajaan baru penggal KE14 kerajaan Malaysia. Sudah kita ketahui sebelum tahap covid 19 dimalaysia. Pendekatan pkp telah dilaksanakan telah berlaku pembentukan kerajaan baru yang diketuai Tan Sri mahyuddin yassin dengan gabungan barisan nasional dan pas. 
Dengan permulaan Tun mahathir meletakkan jawatan sebagai perdana menteri. Mahathir telah menjadikan kecelaruan dalam pentadbiran dan secara langsung merosakkan reputasi pakatan harapan. Gerakan shareton yang dilakukan Tsmy telah membentuk kerajaan baru pada penggal KE14 parlimen. 
Dalam gerakan tersebut beberapa wakil rakyat parlimen PKR telah bersama menyertai agenda tersebut dek kerana tawaran jawatan yang telah dipersetujui. Nyata jika berlaku kembali mandat dengan kenyataan DSi pada hari ini menjadi kenyataan dengan sokongan mejoriti parlimen. Sudah nyata individu dari PKR yang berpaling tadah akan berakhir kerier. Percaturan yang sangat singkat dan secara langsung akan berakhir episod politik lompat katak. Tsmy juga dalam kemelut dalaman parti bersatu apabila terang terangan mengecewakan penggerak awal parti.
Kesilapan besar TMSY adalah melupakan jasa pengerak awalan bersatu, dengan melantik individu2 dengan jawatan tertinggi parti dan membuang dan tidak mempedulikan pengerak awal bersatu. Ahli2 bersatu telah ramai keluar parti dan sedang membentuk parti baru. Keadaan sokongan dalam parti semakin hakis dan pudar. Pergerakan parti bersatu diakar umbi langsung tidak dipedulikan hanya menjaga kepentingan MP untuk menjaga kedudukan perdana menteri. Umno sendiri tidak selesa bilamana boss ku telah disabitkan kesalahan tanpa pembelaan. Zahid hamidi juga terus mendesak dek kerana terbabit dengan pelbagai skandle duit dengan pelbagai isu. Barisan nasional mendesak TMSY membubar parlimen bagi tujuan mengadakan PRU. BN percaya sokongan rakyat semakin utuh dengan pemerintahan beliau. Namun sudah aku nyatakan PRN Sabah adalah sebagai penanda aras PRU15. 
Penerimaan rakyat Sabah kepada parti komponen BN semakin kritikal dan bakal menjunam dek kerana pelbagai pembongkaran ketirisan dalam kerajaan negeri. Gimik BN untuk membubar parlimen akan memakan diri dan Umno bakal akan kehilangan lagi banyak kerusi parlimen. 
Jika PH kembali menerajui kerajaan pusat sudah pasti DSi akan memperbaiki kesilapan atok dan secara langsung PRU kelak tidak mungkin BN berjaya membentuk mejoriti kerusi parlimen. Semakin banyak kerusi tradisi akan bertukar milik dan berkemungkinan BN akan kekal selamanya sebagai kuasa pembangkang. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

EMPANGAN JUASSEH MERAGUT NYAWA

9.Nov.2013 (6.30 ptg) Kampung Orang Asli Juasseh telah berlaku kejadian seorang belia lemas di takungan empangan tersebut.Usaha pencarian mangsa terpaksa dihentikan berikutan pelbagai faktor penting harus diambil kira. Kepada Penduduk Labis perlu di ingatkan empangan juasseh adalah kawasan larangan kepada orang awam.Dari keterangan penduduk setempat dan keluarga mangsa kejadian berpunca daripada "bot karam". Sebuah lagi bot yang bersama "bot mangsa" tidak dapat membantu kerana kejadian tersebut berlaku dengan sekelip mata. Besar harapan keluarga mangsa agar mayat dapat ditemu. tempat kejadian

HENTIKAN PENCEROBOHAN HUTAN SIMPAN LABIS

17.MAC.2012 Hutan Simpan Kekal di Tenang kampong(Labis) telah diceroboh oleh Orang Asli setempat dan apa yang mengejutkan kawasan tersebuat adalah salah satu tempat yang sering menjadi tumpuan dan kunjungan.Hutan Lipur Taka Melor mempunyai tarikan tersendiri dengan adanya aliran air terjun dan dikelilingi litupan hutan semulajadi.Kekebalan apa yang dimiliki oleh pencerobohan tersebut dan kenapa tiada tidakkan wajar diambil. Isu air sering berkumandang dan menjadi perbalahan utama,Sehingga kini tiada noktah penyelesaian.Pencerobohan kawasan tadahan terus berlaku tanpa menyedari sebagaimana terjadi di Empangan bekok yang kini pengguna air sedang menghadapi risiko barah dan penyakit kronik sepertiman laporan akhbar Metro bertarikh 13.mac lalu.Dr.Wee ka Siong (BN Parlimen Air Hitam) sendiri telah membongkar isu tersebut untuk membela Rakyat (pengguna) yang mengjangkaui 500,000 orang. Kawasan tadahan untuk pengguna air sekitar Daerah Segamat tidak menyedari pencerobohan di huta

Happy Depavali 2013

Salam kesinambungan , Happy Depavali diucapkan kepada Kaum INDIA terutama penduduk labis yang menyambut pada 2.11.2013. Kepada Perantauan yang akan pulang harus berhati-hati dijalanraya agar selamat sampai ke distinasi anda.